Spelen de Nederlandse loterijen in op ons gevoel?

Spelen de Nederlandse loterijen in op ons gevoel?

Wanneer je ook maar een beetje TV kijkt dan zul je vast en zeker al de vele reclames voorbij hebben zien komen van de onder andere de Lotto en de Postcode Loterij. Wanneer je veel TV kijkt dan ken je ze waarschijnlijk zelfs uit je hoofd. Op het eerste gezicht lijken het gewoon onschuldige en leuke reclames, maar de kans is groot dat hier een slimme marketeer achter zit die exact weet hoe ons onderbewustzijn in elkaar steekt....

Nederlandse loterijen

Mensen hebben gevoel en gelukkig maar, want anders zou de wereld er een stuk slechter uitzien. Er zit echter ook een nadeel aan, want aangezien we allemaal beschikken over talloze emoties is het ook mogelijk om in te spelen op deze gevoelens.

Emoties zoals angst, schuldgevoel, hebzucht, erbij willen horen etc etc zijn allemaal ideale emoties voor de marketeers van tegenwoordig, maar ook het feit dat velen van ons de celebrities van tegenwoordig helemaal ophemelen en zien als voorbeelden wordt graag gebruikt om producten aan te slijten.

De echte kracht van marketing zijn de vele herhalingen. Zolang iets maar vaak genoeg wordt herhaald en ook nog wordt aangeprezen door mensen die wij hoog in het vaandel hebben staan of tegenop kijken dan gaan we het vaak vanzelf geloven.

Marketing evolueert

ReclameKun je je het voorstellen dat cola werd aangeprezen voor jonge kinderen en sigaretten werden aangeprezen door artsen? Het is eigenlijk nog niet zo lang geleden dat mensen dit ook daadwerkelijk geloofden. Dit lijkt nu onwerkelijk, maar de kans is groot dat onze kinderen straks hetzelfde denken over de reclames van nu: “Wat doorzichtig”.

De marketingtechnieken zijn de afgelopen tientallen jaren enorm geavanceerd geworden. Vaak hebben we nog geeneens door dat we zo gemanipuleerd worden. Dit klinkt misschien heel negatief, maar als je als bedrijf een product wilt verkopen dat is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je alles (tot op een bepaalde hoogte natuurlijk) uit de kast haalt om jouw product aan de man te brengen.

Marketing Nederlandse loterijen

 Dit geldt ook voor de Nederlandse loterijen, waaronder de Postcode Loterij en de Lotto. Wanneer we de reclames van beide loterijen analyseren dan wordt het al snel duidelijk waar zij op proberen in te spelen.


Laten we beginnen met deze reclame van de Lotto. Zoals je waarschijnlijk al weet gaat een deel van de opbrengst van de Lotto naar goede doelen, waaronder de sport. Mocht je dit nog niet weten dan wordt dit wel duidelijk aan de hand van het reclamefilmpje. Op welk gevoel wordt er ingespeeld bij deze reclame? Schuldgevoel. Eigenlijk wordt er duidelijk gemaakt dat als je mee wilt doen aan een loterij dat je dan beter maar deel kunt nemen aan de Lotto, want dan steun je ook de sport. Zonder dit te zeggen wordt eigenlijk geïnsinueerd (zo werkt dit vaak in ons brein) dat we egoïstisch zijn wanneer we zouden kiezen voor een loterij, waarbij er geen geld wordt geschonken aan goede doelen.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb het hier niet over het vraagstuk of het huidige systeem van de Nederlandse loterijen ene goede of slechte zaak is, dat is namelijk een heel ander onderwerp. Het gaat nu puur even om de reclame te analyseren.

De Postcode Loterij gooit het weer even een net iets andere boeg bij het maken van hun reclamefilmpjes. Zij gebruiken met name veel bekende namen die hun product aanbevelen. Zo komen onder andere Winston Gerschtanowitz, Quincy Trustfull, Caroline Tensen, Martijn Krabbé en Gaston Starreveld constant voorbij in de reclamefilmpjes.

Het mag duidelijk zijn welke tactiek de Potscode Loterij toepast. Zij hopen dat de bekende celebrities naar wie wij opkijken de stimulans zijn voor ons als kopers om voor hun product te kiezen.

Uiteraard, het blijven natuurlijk loterijen, wordt er door beide ook goed ingespeeld op de droom van het winnen van een groot bedrag. Er zijn maar weinig mensen die niet dromen van het winnen van een groot geldbedrag en wanneer je je hiervan niet bewust bent dan wordt je wel even herinnerd aan wat je allemaal wel niet zou kunnen doen met zo'n geldbedrag.

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Dat beide marketingstrategieën effectief zijn is in het verleden al ruimschoots bewezen en dit geldt al helemaal wanneer reclames regelmatig worden herhaald. Wanneer je genoeg TV kijkt dan kun je de reclames op een gegeven moment wel dromen.

En dit geldt al helemaal wanneer de reclame ook nog eens erg grappig is:

CasinoTop10 is de onbetwistbare gids met online casino's voor de ervaren speler. Bezoek ons regelmatig om op de hoogte te blijven van nieuwe informatie en de laatste updates. Bestudeer onze objectieve online casinobesprekingen grond